جاذبه های گردشگری مشهد
نوشته شده توسط : یوسفی

باغ خونی مشهد

_خونی_مشهد_2.jpg

مجموعه باغ خونی مشهد مربوط به دوره قاجاراست و در مشهد، خیابان عنصری واقع شده و این اثر در تاریخ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است . باغ خونی مشهد در اوایل سلطنت قاجاریه ساخته شده است. این باغ در قسمت جنوبی,  بیرون از حصار های شهر مشهد می باشد. باغ خونی مشهد نمادی از یک باغ ایرانی می باشد که با وسعت 5/6 هکتار بنا نهاده شده است. این باغ با واسطه وجود چشمه ای در وسط آن  به باغ چشمه معروف و شناخته می باشد. باغ چشمه مشهد دارای 3 عمارت جدا از هم می باشد که 2 ساختمان آن در مرور زمان از بین رفته است. بنا بر روایات تاریخی در سال  سی شمسی( 1912 میلادی) از باغ چشمه مسجد گوهرشاد را به توپ بستند. در حال حاضر این مکان در ضلع شمال شرقی میدان بسیج و در محدوده خیابان عنصری قرار گرفته است.

_خونی_مشهد1.jpg

 

شهر قدیم نیشابور مشهد

_شهذ_کهن_نیشابور.jpg

شهر قدیم نیشابور مشهد مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در حاشیه جنوبی نیشابور کنونی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر نیشابور که روزگاری فرسنگ در فرسنگ وسعت داشت امروزه تپه‌های کوچک و بزرگ پراکنده‌ای در جنوب شرقی نیشابور کنونی باقی مانده است . این تپه ها امروزه به آهنگران طرب آباد، سبزپوشان، مدرسه، تپه بازار، تپه قنات و شادیاخ شهرت دارند دارای بقایای ارگ و کهندژ و عمارات نیشابور در اعصار مختلف حیات شهر می باشند . از آن تپه ها تاکنون تپه قنات، سبزپوشان و طرب‌آباد در فاصله ای بین سالهای ۱۳۱۸-۱۳۱۵بوسیله هیات باستان شناسی موزه متروپولیتن حفاری شده.

 

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

_وکیل_آباد_مشهد_2.jpg

پارک جنگلی وکیل آباد یکی از پارک های وسیع و قدیمی کلانشهر مشهد است که در 8 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده و با بزرگراه عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی و پارک بزرگ ملت مشهد مرتبط می شود.این مکان در گذشته جزء املاک وکیل‌الرعایا حاج حسین ملک بوده و در سال 1348شمسی به طور رسمی وقف شد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این مکان وجود درختان کهن و سر به فلک کشیده چنار و کاج است . آب موردنیاز این گردشگاه از طریق قنات بند گلستان بوده تامین میشد و یک رودخانه بسیار زیبای نیز در سطح آن جاری میباشد. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، نزدیک به این مکان شهربازی بسیار بزرگی به نام "کوهستان پارک شادی" و محوطه باغ ‌وحش بنا شده . باغ وکیل‌آباد سرمایه طبیعی و گردشگاهی خاطره‌انگیز مانند گذشته برای تمامی شهروندان و زائرین امام رضا(ع) میباشد که در حقیقت بخشی از هویت این شهر مذهبی شناخته میشود .

_وکیل_آباد_مشهد_3.jpg

_وکیل_آباد_مشهد_1.jpg

 

مسجد گوهر شاد مشهد

_گوهر_شاد_مشهد_2.jpg

مسجد جامع گوهرشاد مشهد، یکی از مسجدهای مشهور ایران و جهان اسلام و یادگاری ارزشمند و ماندگار از هنر و معماری تیموریان است. عملیات احداث این بنا به همت گوهرشاد آغا، دختر امیر غیاث الدین ترخان، همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی و در دوران استانداری پسرش بایسنقر میرزا، به سال 818 ق/794 ش در ضلع جنوبی حرم رضوی آغاز شد و در سال 821 ق/797 ش به اتمام رسید .این مسجد با معماری قوام الدین شیرازی در مجموعه حرم امام رضا (ع) مشهد بنا شده. این مسجد با وسعت 9410 متر مربع دارای چهار ایوان است. که این ایوان ها دارای نام های مقصوره، دارالسیاده، حاجی حسن و آب و هفت شبستان است. وسیع ترین ایوان مسجد، ایوان مقصوره است که با مقرنس کاری و کتیبه خط ثلث بایسنغر میرزا و کاشی کاری قشنگی  تزئین شده. یکی از زیباییی های مسجد گوهرشاد مشهد منبر صاحب زمان است.

_گوهر_شاد_مشهد1.jpg

 

 





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد, بهترین جاذبه های توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: